علامه طباطبایی
« یک معصیت خدا با کل نظام آفرینش منافات دارد

موقعیت شما : صفحه اصلی » خاطرات جانبازان » کتابخانه دفاع مقدس
  • شناسه : 3707
  • 04 ژانویه 2021 - 6:04
  • 9772 بازدید
  • ارسال توسط :

خلاصه کتاب سه دقیقه در قیامت

سه دقیقه در قیامت عنوان کتابی از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی است که توسط نشر ابراهیم هادی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است. داستان این کتاب درباره‌ خاطرات یکی از مدافعان حرم است که در طول عمل جراحی برای چند لحظه‌ای از دنیا رفته و سپس با شوک قلبی احیا می‌گردد. داستان بر محور تجربیات، دیده‌ها و شنیده‌های او در این چند لحظه است که به برزخ می‌رود. این کتاب که در مدت کوتاهی در لیست پرفروش‌ترین‌های سال قرار گرفت، حاصل چندین مصاحبه با شخصیت اصلی می‌باشد که به اصرار خودشان نامشان در کتاب ذکر نشده است. در ادامه خلاصه‌ای از کتاب سه دقیقه در قیامت را می‌خوانید:

در ابتدای کتاب یادداشتی درباره‌ی تجربه‌ی مرگ و ابعاد علمی آن صحبت می‌شود، سپس تجربیات مشترکی که افراد بازگشته از مرگ بیان کرده‌اند مانند دیدن وجود نورانی ذکر شده و در ادامه داستانی از شخصی به اسم پم رینولدز و تجربه او از مرگ لحظه‌ای گفته می‌شود. پم در طول یک جراحی برای چند دقیقه علائم حیاتی‌اش از دست می‌رود، اما وقتی بهوش می‌آید تمامی اتفاقات و جزئیات آن چند لحظه، حتی صحبت‌های پزشکان و پرستاران در اتاق عمل را نیز می‌داند. همچنین چندین نمونه از نابینایان مادرزاد در هنگام این تجربه‌ نزدیک به مرگ (NDE) توانسته‌اند به صورت شفافی اطراف خود را مشاهده کنند.

این تجربه در میان کودکان نیز وجود داشته و آنها به دلیل نداشتن پیشینه‌ای ذهنی از دنیای پس از مرگ رویکردی متفاوت با آن را داشته‌اند. آنچه در میان تمام افراد مشترک می‌باشد، تحول روحی و شخصیتی پس از این تجربیات است. این افراد با احساسات واقعی خود و خاطراتی که آن را فراموش کرده‌اند، روبرو می‌شوند. علاوه بر آن بسیاری از داستان‏ها را دروغ می‌پندارند، اما عده‌ای از افرادی که چنین تجربه‌ای داشته‌اند مذهبی نبوده و همچنین اکثرا سود مالی یا معنوی از گفتن آنها کسب نکرده‌اند.

فصل اول:روایت تجربه نزدیک به مرگ

فصل اول به روایت افرادی می‌پردازد که تجربه نزدیک به مرگ داشته‌اند. در مصاحبه با افراد مختلف در کشورهای متفاوت، چندین مورد به صورت مشترک شناسایی شد، آنها عبارتند از: احساس مردن (مانند تماشای جسم خود از یک فاصله)، آرامش و نبودن درد (احساس تسکین آنی دردها)، تجربه خروج از بدن (خارج شدن از جسم و نگاه کردن به آن از ارتفاعی بالا)، تجربه گذر از تونل یا انتقال (احساس گذر از یک تونل یا گذرگاه تاریک که در انتهای آن نوری درخشان است)، رویت افراد نورانی (ملاقات با افراد ناشناس نورانی و یا درگذشتگان آشنا)، رویت موجود نورانی برتر (برخی افراد موجودی نورانی و برتر را می‌بینند که گذشته‌شان را به یادشان می‌آورد و می‌خواهند که کنار آن موجود بمانند ولی نمی‌‎توانند)، مرور کردن زندگی (تمام زندگی فرد مانند یک فیلم از برابر چشمانش گذر می‌کنند و بابت ناراحتی‌هایی که ایجاد کرده افسوس می‌خورد)، عروج سریع به آسمان (از مدار زمین خارج شده و از میان ستارگان می‌گذرند)، اکره از بازگشتن (این تجربه برای اکثر افراد چنان لذت‌بخش است که نمی‌خواهند آن را ترک کنند)، فضا و زمان متفاوت (ممکن است در طول چند ثانیه هزاران اتفاق بیفتد).

فصل دوم:ورود به عالمی دگر

از فصل دوم داستان آن مدافع حرم آغاز می‌شود. در ابتدا از دوران کودکی او توضیح داده که در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده و با چنان عقایدی رشد کرده است. وقتی ۱۷ ساله بوده بارها از عزرائیل می‌خواهد که پیش از الوده شدن به گناهان این دنیا، جانش را بگیرد، تا اینکه یک شب ایشان را در خواب با ظاهری بسیار زیبا ملاقات می‌کند که به او می‌گوید هنوز زمان مرگش فرا نرسیده است. فردای آن روز تصادفی شدید می‌کند ولی آسیبی نمی‌بیند و چنین برداشت می‌کند که تعبیر همان خواب اوست، زیرا هم در خواب، و هم در لحظه بیداری و هم بعد از تصادف نیمه چپ بدنش درد شدیدی داشته است. بعدها به سپاه پاسداران می‌پیوندد و سالها در آن مشغول به کار بوده تا اینکه در سال ۱۳۹۰ در ماموریتی برای مقابله با مزدوران آمریکایی در شمال غرب کشور عازم حوالی پیرانشهر می‌شود. در آن عملیات چشمانش آسیب می‌بیند که تا سه سال با وجود مراجعه به دکترهای مختلف، درمان نمی‌شود. تا اینکه یک روز متوجه میشود غده‌ای در پشت چشمانش قرار دارد که به چشم فشار می‌آورد، اما چون این غده به مغز چسبیده، امکان موفقیت عمل کم بوده و ممکن است بینایی خود را از دست داده و یا آسیب مغزی جدی ببیند. در نهایت با اصرار خود او عمل صورت گرفته و ۶ ساعت به طول می‌انجامد.

آخرین مرحله

در آخرین مرحله عمل ناگهان احساس سبکی و آرامش خاصی او را در بر می‌گیرد. به سادگی از تخت بلند می‌شود و بعد تمام زندگی خود را از لحظه نوزادی در برابر چشمان خود می‌بیند. در این اثنا جوانی نورانی و زیبا که علاقه‌ی بسیاری نسبت به او حس می‌کرد در سمت راست او ظاهر شد. در سمت چپش نیز دوستان و آشنایان مرحومش ایستاده بودند. ناگهان به خاطر می‌آورد که آن جوان زیبا عزرائیل است. حضرت عزرائیل از او می‌پرسد: برویم؟ و در اینجا متوجه اطرافش می‌شود؛ هنوز در اتاق عمل است، جسمش بر روی تخت بوده و علائم حیاتی ندارد. پزشکان تصمیم به احیا قلبی می‌گیرند. نکته دیگر اینجاست که در آن لحظه او می‌تواند برادرش را در پشت در اتاق عمل ببیند و افکار درون مغز دکترها و پرستاران را بشنود و گویی باطن افراد را ببیند. عزرائیل می‌خواهد او را ببرد، اما او اصرار می‌کند که همیشه آرزوی شهادت داشته و نمی‌خواهد بدین شکل بمیرد. در نهایت دو جوان دیگر از راه رسیده و او را با خود به بیابانی ناآشنا می‌برند. در این بیابان فردی پشت میز نشسته و در دورها از یک طرف شعله‌های آتش و طرف دیگر جنگل‏هایی سبز پیدا بود. فرد پشت میز کتابی را به نشان داد و گفت کتاب خودت هست، بخوان. در این کتاب اعمال خوب و بد او با جزئیات ذکر شده بود. با اینکه اعمال خوب او زیاد بودند اما هر غیبت، تمسخر و یا موارد دیگر بخشی از آنها را از روی کتاب محو می‌کرد. برعکس آن نیز صادق بود، مثلا کمک به یک پیرمرد در سفر کربلا، پنج سال از گناهان او را بخشیده بود.

به همین ترتیب از تاثیر موارد مختلفی چون حق‌الناس، صدقه، نماز و .. بر کتاب اعمالش توضیح می‌دهد. در نهایت وقتی از کتاب اعمال خود ناامید می‌شود، از حضرت زهرا طلب شفاعت می‌کند تا بازگردد، ایشان نیز اجابت کردند. در یک لحظه احساس کرد که زیر پایش خالی شده و سقوط می‌کند. پزشکان موفق به احیای او می‌شوند. تا مدتی پس از هوشیاری، همچنان تاثیراتی چون دیدن باطن افراد، شنیدن ذکر خدا و … را احساس می‌کند و به همین علت می‌خواهد که تنها باشد. حتی متوجه شد برخی افرادی را که در عالم برزخ دیده بود و گمان میکرد مرده‌اند، هنوز زنده‌اند، یعنی در آن عالم برخی موارد مربوط به آینده را هم مشاهده کرده بود. ترسناک‌ترین بخش این تجربه برایش این بود که تا سالها وقتی به قبرستان می‌رفت صداهای وحشتناکی می‌شنیده است. در آخر بیان می‌کند که تمامی دوستانش که شهادتشان را دیده بود یکی یکی شهید شدند و خود او نیز همچنان آرزوی شهادت دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*